Tomàs Ferrándiz: Temps de guerra (1936-1939)

23 06 2014

ferràndizDe l’escultor i dibuixant Tomàs Ferrándiz Llopis (Alcoi 1914 – Madrid 2010), fins ara, només se sabien un parell de coses de l’època de la Guerra Civil: que havia il·lustrat el mític, introbable llibre de Versos en la guerra publicat a Alacant el 1938 (amb poemes de Miguel Hernández) i que havia participat en el pavelló de la República en l’Exposició Internacional de París de 1937, conjuntament amb Pablo Picasso, Josep Renau, Joan Miró, Juli González, Alexander Calder, Alberto, etc. Precisament, la seua obra Clamor de guerra es conserva actualment -a l’ombra del Gernika– al Reina Sofía de Madrid.

Però ara, de la mà del galerista José de la Mano, redescobridor de l’obra de guerra de Ferrándiz que havia estat ocultada fins a la seua mort, comença a emergir, en aquesta exposició, no ja l’ombra que fins ara era Tomàs Ferrándiz, sinó la figura de volum real d’un escultor i dibuixant de molta major entitat del que es podia apreciar a primera vista.

L’exposició inclou pintures, esbossos per a cartells de guerra, esbossos de Clamor de guerra, retrats d’intel·lectuals alcoians (com ara el poeta Joan Valls), escenes de guerra, il·lustracions per a premsa, etc.

Exposició organitzada per l’Octubre CCC i la Llotja de Sant Jordi (Ajuntament d’Alcoi). Direcció tècnica: Antoni Miró. Coordinació: Francesc Agulló. Col·laboren: Galeria José de la Mano, Museu de la Universitat d’Alacant i Ajuntament d’Alcoi

Del 20 de juny al 26 de juliol

Octubre Centre de Cultura Contemporània