Exposició: ‘Deletrix’, de Joan Fontcuberta

10 01 2014

Sala d’exposicions Octubre Centre de Cultura Contemporània

Des del 10.01.2014 fins al 07.02.2014

ORGANITZEN: PEN Català, Arts Santa Mònica-Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i Octubre Centre de Cultura Contemporània de València
Col·laboren: Editorial Polígrafa, Fundació Banc Sabadell, Tinta Invisible, Angle: Marcs i Muntatge i Verkami.

Una exposició i un llibre en defensa de la llibertat d’expressió amb motiu del 90è aniversari del PEN Català.

DELETRIX: Fanatisme, censura: preservar el dogma sense fissures, limitar la llibertat de pensament i d’expressió. El llenguatge en suspens. Enfosquir les paraules, vetar el coneixement, atemptar contra la intel·ligència. Gestos d’agressió –innecessaris, inútils– filtrats pel temps: remetent a la plasticitat d’un Pollock, un Tàpies o un Mathieu. Redimeix l’estètica, la violència? (Joan Fontcuberta)

Amb motiu del 90è aniversari del PEN Català i de la celebració del Dia Internacional de l’Escriptor Perseguit, l’Octubre CCC acull des del 10 de gener i fins al 7 de febrer el projecte artístic de Joan Fotcuberta: DELETRIX, una exposició i un llibre amb una sèrie de fotografies de textos censurats que el fotògraf Joan Fontcuberta ha anat cercant al llarg de 6 anys per diferents biblioteques i arxius d’Europa i d’Amèrica.

DELETRIX: CULTURA I LLIBERTAT

DELETRIX s’emmarca en les activitats impulsades pel PEN Català per celebrar el Dia Internacional de l’Escriptor Perseguit i pretén alertar sobre la vulneració de la llibertat d’expressió des del vessant de la reflexió dels nostres creadors més significatius, un dels eixos vertebradors de la feina que porta a terme el PEN Català a través dels seus programes i activitats.

L’exposició consta d’una sèrie de quinze fotografies realitzades per Joan Fontcuberta de documents de diferents autors i èpoques, centrades en els segles S.XVI al XIX, cedides per la Fundació Banc de Sabadell i pel mateix Fontcuberta; de dos manuscrits censurats de la col·lecció privada de Domènech-Ballester i del cartell original realitzat per Joan Fontcuberta per al PEN Català per al Dia Internacional de l’Escriptor Empresonat, l’any 2011.

L’exposició té un caràcter poètic, estètic i polític, tal i com l’ha definit Joan Foncuberta, i vol mostrar la censura com un gest de violència contra el coneixement i el text, i alhora posar en relleu les maneres com s’ha portat a terme aquest gest censor.

La col·laboració entre Joan Fontcuberta i el PEN Català va començar el novembre de 2011 quan una d’aquestes imatges va esdevenir el cartell per a la commemoració que el PEN Català fa del Dia Internacional de l’Escriptor Perseguit. A finals de 2012, el fotògraf va proposar al PEN la realització del projecte DELETRIX on s’uneixen els testimoniatges gràfics amb les reflexions escrites, en un diàleg entre imatge i paraula.