Exposición: “Arte & meditación” de María Pastor, en la Biblioteca de BBAA

10 01 2014

cartel mandalas

Sobre “Arte & meditación”:

Esta es una exposición de composiciones creadas con el objetivo de encontrar una relajación interior durante el proceso. Es tan importante pues el resultado en sí, como lo que sucede al artista mientras las realiza.

Están ejercidas mediante improvisación pura y dura, lo cual requiere una gran concentración y consciencia en el presente. Es decir, desconectar completamente. Mediante estos dos hechos en nuestra metodología podemos equilibrar nuestras emociones interiores, creando un “standby” en nuestra cadena de pensamientos que la frene durante el proceso artístico y empezando una meditación.

Pintar un cuadro conlleva un trabajo de introspección en el artista y de exteriorización siempre, importantes y con más o menos implicación, y durante siglos se ha empleado la creación de imágenes para realizar búsquedas personales y expresarse. El arte tiene un efecto catártico para el que lo produce y para el que lo disfruta. Esta meditación está basada en la tradición tibetana de crear mándalas efímeros para cerrar los ciclos de la vida, donde todo está conectado. Así, en un momento inestable podemos utilizar la tinta y el papel como una prolongación de nosotros mismos y del universo entero, y dibujar nuestro propio mantra. Y lo mejor de todo, es que podemos hacerlo en cualquier sitio y en cualquier momento.

En estos trabajos podemos observar el círculo, el óvalo y sus variantes como un elemento básico y muy utilizado. Éste representa tanto a la tierra misma, el sol, la luna, como cualquier ciclo en sí, cerrado. Mándala significa “círculo sagrado” en sánscrito. Para los griegos era la figura perfecta, el eje de la vida. En mi opinión, el universo se conforma a base de geometría hecha a mano alzada y con cartabón, y se articula perfectamente, encadenando todos los elementos, como en un mándala.

María Pastor García, 7 enero 2014

Exposició: ‘Deletrix’, de Joan Fontcuberta

10 01 2014

Sala d’exposicions Octubre Centre de Cultura Contemporània

Des del 10.01.2014 fins al 07.02.2014

ORGANITZEN: PEN Català, Arts Santa Mònica-Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i Octubre Centre de Cultura Contemporània de València
Col·laboren: Editorial Polígrafa, Fundació Banc Sabadell, Tinta Invisible, Angle: Marcs i Muntatge i Verkami.

Una exposició i un llibre en defensa de la llibertat d’expressió amb motiu del 90è aniversari del PEN Català.

DELETRIX: Fanatisme, censura: preservar el dogma sense fissures, limitar la llibertat de pensament i d’expressió. El llenguatge en suspens. Enfosquir les paraules, vetar el coneixement, atemptar contra la intel·ligència. Gestos d’agressió –innecessaris, inútils– filtrats pel temps: remetent a la plasticitat d’un Pollock, un Tàpies o un Mathieu. Redimeix l’estètica, la violència? (Joan Fontcuberta)

Amb motiu del 90è aniversari del PEN Català i de la celebració del Dia Internacional de l’Escriptor Perseguit, l’Octubre CCC acull des del 10 de gener i fins al 7 de febrer el projecte artístic de Joan Fotcuberta: DELETRIX, una exposició i un llibre amb una sèrie de fotografies de textos censurats que el fotògraf Joan Fontcuberta ha anat cercant al llarg de 6 anys per diferents biblioteques i arxius d’Europa i d’Amèrica.

DELETRIX: CULTURA I LLIBERTAT

DELETRIX s’emmarca en les activitats impulsades pel PEN Català per celebrar el Dia Internacional de l’Escriptor Perseguit i pretén alertar sobre la vulneració de la llibertat d’expressió des del vessant de la reflexió dels nostres creadors més significatius, un dels eixos vertebradors de la feina que porta a terme el PEN Català a través dels seus programes i activitats.

L’exposició consta d’una sèrie de quinze fotografies realitzades per Joan Fontcuberta de documents de diferents autors i èpoques, centrades en els segles S.XVI al XIX, cedides per la Fundació Banc de Sabadell i pel mateix Fontcuberta; de dos manuscrits censurats de la col·lecció privada de Domènech-Ballester i del cartell original realitzat per Joan Fontcuberta per al PEN Català per al Dia Internacional de l’Escriptor Empresonat, l’any 2011.

L’exposició té un caràcter poètic, estètic i polític, tal i com l’ha definit Joan Foncuberta, i vol mostrar la censura com un gest de violència contra el coneixement i el text, i alhora posar en relleu les maneres com s’ha portat a terme aquest gest censor.

La col·laboració entre Joan Fontcuberta i el PEN Català va començar el novembre de 2011 quan una d’aquestes imatges va esdevenir el cartell per a la commemoració que el PEN Català fa del Dia Internacional de l’Escriptor Perseguit. A finals de 2012, el fotògraf va proposar al PEN la realització del projecte DELETRIX on s’uneixen els testimoniatges gràfics amb les reflexions escrites, en un diàleg entre imatge i paraula.