La mort i el bibliotecari, de Jaume Pòrtulas

30 04 2010

La Subdirecció General de Biblioteques de Catalunya edita  “La mort i el bibliotecari”, de Jaume Pòrtulas, premi nacional de Literatura 2009

També s’ha editat en forma e-pub per ser llegit directament amb un lector de llibres electrònics o directament des de l’ordinador

Jaume Pòrtulas
(Barcelona, 1949), Premi nacional de Literatura 2009, és catedràtic de Filologia Grega a la Universitat de Barcelona; ha treballat sobre el món grec i sobre temes de tradició clàssica a Catalunya. Des de 2001, és membre del Consell directiu de la Fundació Bernat Metge. És també membre de l’Aula Carles Riba de la Universitat de Barcelona. Entre 2000 i 2006 fou President de la Societat Catalana d’Estudis Clàssics.

Les il·lustracions del llibre són de Carlos Ruiz Brussain i Josep Alcaraz Reinoso.
Sinopsi

La mort i el bibliotecari narra els darrers moments de la vida atzarosa de Demetri, grec d’Atenes, que va ajudar a bastir la biblioteca d’Alexandria al rei Ptolomeu. Demetria rememora la seva vida, destria records que ens il·lustren sobre la vida atenenca, les lluites per alliberar-se del jou macedoni, les intrigues cortesanes o les conxorxes polítiques, la violència del moment.

“A Alexandria, Demetri hi va ésser gairebé feliç, sobretot els primers anys. Ptolomeu era veritablement un gran home; molt diferent (pensava ara Demetri, mig abaltit en la solitud del seu porxo vora el Nil) del seu indigne fill i successor, Filadelf l’incestuós. Autodidacte, naturalment (ell no havia tingut, com altres xicots macedonis més propers a Alexandre, el privilegi d’assistir a les famoses classes d’Aristòtil); però tenia un gran coneixement del món i dels homes, no només de la guerra. També tenia una curiositat molt vasta. Amb les generoses sumes posades a la seva disposició, Demetri començà a bastir una gran col·lecció de llibres. Estava convençut que la fama d’aquesta col·lecció havia de sobreviure’ls, a ell i al seu amo. Aviat, passejant per les sales i porxos del palau de Ptolomeu, encara inacabat, i contemplant, en les parets, els nínxols i les lleixes (que ell designava amb el seu nom tècnic, bibliothekai)”.

El llibre es presenta en la seva versió original catalana i amb traducció a l’anglès, el castellà i l’aranès. És possible tant llegir-lo com escoltar-lo en les quatre llengües.

El podeu trobar -i descarregar- a : http://contesantjordi10.cultura.gencat.cat/

Admet la possibilitat de descàrrega en format e-pub per ser llegit en qualsevol lector de llibre electrònic o directament des de l’ordinador.

One response to “La mort i el bibliotecari, de Jaume Pòrtulas”

4 05 2010
  Enric (13:52:15) :

És una iniciativa molt interessant que porten fent uns anys i que l’any passat va recaure en un valencià, el suecà Manolo Baixauli (personalment em va agradar més el seu conte que el d’enguany, però sobre gustos,…) Si voleu encara el podeu llegir en aquest enllaç: http://contesantjordi09.cultura.gencat.cat/