El Maquis al còmic: Vinyetes resistents: IES Benlliure

9 04 2018

L’exposició “Vinyetes resistents: El Maquis al còmic”, neix com a projecte divulgatiu amb la voluntat de difondre la història de la lluita del maquis, la guerrilla antifranquista, a través de la seua vessant gràfica.

Dissortadament, aquesta part de la història escassament coneguda, tampoc compta amb una producció d’historietes, tebeos i novel·les gràfiques massa nombrosa. Són poques les referències trobades i encara menys aquelles que exclusivament es centren en la lluita guerrillera. Si ben és cert que, a diferents publicacions i webs apareixen vinyetes, tires i planes sanceres (Troya, Cimoc, El Víbora, Gaceta Ilustrada, Interviú, El Jueves, Totem, El Papus, La Lletra A, Tinta Negra,…) aquest treball recopila sobre tot històries i àlbums complets de dates recents. Es tracta d’una exposició en procés constant d’actualització i ampliació per això pretenem, en un futur pròxim, mostrar el material que sabem dispers per hemeroteques, llibreries de vell i col·leccions particulars on hi ha veritables joies gràfiques. Animem des d’ací a qui en tinga constància de la seua existència o sàpiga de referències a tebeos, llibres, revistes, altres àlbums, etc.  es pose en contacte amb nosaltres per completar-la.

Malgrat això, volíem donar un primer pas en el camí cap a la seua visibilització. Hem intentat arrodonir la presència del maquis al panorama gràfic de l’estat espanyol amb algunes il·lustracions, imatges de cartells i propaganda diversa. Per a contextualitzar-ho tant històrica com gràficament també presentem diversos panells sobre els antecedents de la guerrilla, el còmic bèl·lic, la guerra civil i la posguerra, guerrilles a diferents països i moments així com altres resistències contemporànies. Altres panells amb els còmics exclusivament del maquis, amb fítxes sobre els seus autors i els guerrillers completen la mostra. D’altres han quedat per a una pròxima ampliació, així com els textos més extensos que preparem per a un possible catàleg.

El context històric en el qual el maquis desenvolupa la seua activitat és el període de la dictadura contra la qual lluitava. El concepte franquista de la unitat nacional, el destí en allò universal, la religió catòlica, el masclisme disfressat de caballerositat, els valors patris, les virtuts de la raça i tants altres preceptes rancis i vexants es representaven a la major glòria de Dèu amb la creació de personatges com El guerrero de l’antifaz de Manuel Gago o Roberto Alcázar y Pedrín. De la repressió sistemàtica no hi havia cap referència. És, per tant, lògic entendre que la representació gràfica d’aquests lluitadors i lluitadores contra el règim estiguera completament vetada i més encara que a cap il·lustrador, guionista o dibuixant se l’acudira crear historietes sobre la lluita guerrillera que el combatia.

En acabar la dictadura anà aflorint a poc a poc material historiogràfic sobre aquest tema, amb magnífics treballs d’investigació, amb un bon grapat de memòries de guerrillers i guerrilleres, també amb algunes pel·lícules i una xifra en augment en la vessant literaria, inclosa la literatura juvenil. Però, aquesta presència no ha estat, dissortadament, tan ampla al camp del còmic. De fet, continua sent escasíssim el material publicat.

Tanmateix, a França o a Itàlia passà el contrari que a l’estat espanyol: la lluita dels partisans i dels maquisards contra el nazisme es va representar gràficament ja des dels anys 40 i ha continuant durant dècades. En ambdos casos la resistència era la vencedora contra l’invasor exterior. A l’estat espanyol la guerrilla, els seus enllaços i les seues bases de suport eren l’enemic del règim i a més a més van perdre, com abans s’havia perdut la guerra i la Revolució Social i com després se’ns enganyaria amb la santificada transició.

Per tot això, aquesta modesta exposició vol emmarcar-se com una aportació més dins dels projectes de recuperació d’aquella amarga memòria de resistència. La lluita guerrillera contra el règim feixista i totalitari que, malgrat haver estat ocultada i tergiversada, diferents col·lectius i persones tracten de fer visible, reconeixible i comprensible en un context com l’actual, allunyat de manera generalitzada de qualsevol reivindicació ferma d’aquelles lluites vinculades amb la solidaritat i la justícia.

Així doncs, esperem que, a banda de gaudir amb els diferents estils, diàlegs, idees, colors i fets, tant reals com ficticis, que guionistes i dibuixants han traçat a aquestes vinyetes, pugam també aprendre i reflexionar sobre la pràctica artística, la política i la història.